onsdag 8 juli 2009

Jag har landat!



Äntligen!!! Jag har hittat den känslan som jag vill ha i mitt hem....tänk vad man ändrar och håller på hela tiden. Jag kände och har känt länge att det är alldeles för vitt och utan kontraster. Vita golv, väggar och tak och därtill vita möbler, det blir inte bra. Bort med lite vitt och in med mera gråa, bruna och svarta nyanser och direkt blir det en annan känsla. Som accentfärg ska jag ha blåa nyanser och jag har köpt bolsterrandiga tyger från Butik Sophie som jag ska ha till kuddar. Sen behöver man ju fylla på med ett och annat och det ska jag göra med gamla ting. En bra källa är butik Atmosphere http://houseofatmosphere.blogspot.com/ och auktioner och loppisar. Det värsta är när man börjar i ett hörn så vill man så fortsätta vidare i de andra rummen. Tex måla om alla vita golv! Har tröttnat på svarta fotavtryck och att ständigt ha moppen vid min sida! Vi får se..nu har jag iallafall börjat. Skulle nog behöva ha en loppis snart precis som Lantlif http://lantlif.blogspot.com/ och Vita Ranunkler http://vitaranunkler.blogspot.com/ har haft, frågan är ju bara om nån vill ha mina gamla saker som jag har ledsnat på? Och tiden för att fixa för en loppis saknas nu......ja, ja, det blir till att fylla förråden!
Ha det gott
Marie
Hoi! Is er iemand die tips heeft over iets gezellige accommodaties en goede rommelmarkten in het noorden van Nederland? Mail me voor de tips! Bedankt!

46 kommentarer:

Mejrams! sa...

Så fint du kommer att få det, ja du har det fint redan innan. Men jag tycker som du att det är härligt med kontrasterna. Framför allt när man som du börjar blanda in det härliga gråbruna skåpet som syns och linnetyger. Precis som jag också vill ha det men man får skynda långsamt, plånboken ska hinna med den också. Ser med spänning fram emot vad du hittar på. Kram Merja

Love Your Homes sa...

Hej Marie,

är inte sen att hålla med dig om att det har blivit lite för mycket vitt i inredningens värld sista tiden.

Färger och material är hur spännande som helst, man kan leka i det oändliga.

Jag bär toner av färger tillsammans med känslor av ytfinish o patina med mig inombords hela tiden. Måste alltid känna på saker o ting......ögat spelar.

Spännande att se dina val.....

Ha det bra i sommar,

kram
Ia

Börjelundskan sa...

"Guuuud" vaaa snyggt! Håller med dig till 100%, Det är så fint med vitt, men man behöver bryta det med nåt rustikt i grått, svart eller mörkt slitet träbruna nyanser.

Tur att jag inte har målat mina såpskurade golv som jag har varit inne på för ett år sedan. Jag ångrar mig då rakt inte.

Vilket underbart skåp du har fått tag i, ... I Like, ... jag avundsjuk (fniss):)

Ha en skön sommar. Kraaam Cin

Jenny Oak Fae sa...

Underbara bilder..!

Jag skulle inte heller trivas med att enbart ha vitt, så nu för jag in mer pasteller här hemma, det trivs jag bra med..!

KRAM, Jenny

<3

Marina sa...

Den där färgskalan låter fin tycker jag. Har själv inte helvitt, utan gärna lite svart, brunt och någon accentfärg till det.

Lilla huset på prärien sa...

Det ser jättefint ut Marie! Jag älskar den lite mer ruffa stilen och gamla antika möbler! I'm with you there :)

Jag vill se MEEEER!

KRAM JENNY

LantlivsAnette sa...

Wow...kanoners vad snyggt !! Vet du, jag har tröttnat på mitt stora skåp i matsalen, jag vill ha ett stort högt gammalt mjölkskåp där..kanske grått...jaa jisses vad man håller på, men så är det ju när man är så himla intresserad hela tiden av inredning...
Du fick till det snyggt i allafall det kan jag lova det, visa mera !!
Jaaa, ha en loppis, det är jätteroligt..att rensa och sen få köpa nåt annat...
Kraaam Anette

Tulipa sa...

hej!
Här finns inget som inte är vackert i mina ögon...
Dina bilder på det ruffa är såå bra!!!
Och visst kommer det vita mer till sin rätt när man har lite kontraster.
(Hur mycket jag än älskar vitt så skulle jag aldrig kunna ha ett helvitt hem.)
Men det gamla slitna nästan väderbitna, framträder så vackert till vitt och linnefärg. Skåpet ser fantastiskt ut!

Igår gick ett riktigt gammalt brunt slitet slagbord på 800 kr på auktion, ångrar att jag inte köpte det. Det hade den rätta patinan! Och sån verklig karaktär...

Önskar dig härliga dagar!
Kram Mariette

gamla skolan sa...

Skåpet är underbart , och håller helt med dig , en fin kontrast mot det vita !! Det där med vita golv , det är snyggt men jag blir också störd på alla fotavtryck . Får kanske måla dom svarta istället !? Kramar Susanne / den gamla skolan

Viveka i Bläckhornet sa...

Men ååååååååååh vilken härlig känsla den där bilden gav.Jag älskar den vita stilen och har verkligen hittat rätt. Men precis som du gillar jag det gråa ruffiga träet till. Det ger en genuin känsla. Min man har gjort många saker som hann byggt från gamla norrländska lador. Det åldrade träet finns det inget som slår. Jag ser med glädje framemot fler vackra bilder från ditt hem. Jag följer din blogg regelbundet även om du inte alltid ser mig lämna en kommentar.

Önskar dig en fin dag

Kram Viveka

Kristin sa...

Hej Marie! Så snyggt det blev. Det där bordet man skymtar - vi har ett som ser precis likadant ut. jag gillar att skivan är omålad och underredet är vitt och skavt. Vi har såpskurade, kilsågade 150-åriga golv överallt i vårt hus och jag måste säga att jag inte skulle byta ut dem mot vita golv mot allt smör i Småland... är så nöjd med den stabila, ruffa, blanknötta känslan de har mot bara fötter. Älskar!!!! Så jag förstår att du vill föra in lite mörkare nyanser. Sedan måste jag förstås säga att ditt hem är helt underbart ändå, jag tycker det är en stor inspirationskälla!

Kram från Kristin

Unknown sa...

Fin hörna du har fixat. Gillar när det är kontraster här och var. Tycker det ger mer liv i hemmet, det blir inte så sterilt.
Kram Maria

Ett Vitare Hem sa...

Jättefint men jag tror som du på att ha lite kontraster, har låtit en del färg vara kvar i mitt hem nu när jag går mot ett vitare hem....
ha en fin dag!
Kramis/LenaS

Galleri Hönshuset sa...

Hej på dig. Allt väl?

Kunde inte ha sagt det bättre, allt ska inte vara vitt =)

Dina bilder...wow...så fint, och kul att du har hittat din egen stil.

Önskar dig en underbar sommar. Kram Pirre

Johnna G sa...

Oooooh vilket skåp! Jag blev helt stum av förundarn. Vackert så in i norden.

Visa mer av dina kontraster mot det vita!

Våglyckan sa...

Så vakra bilder. Ser underbart ut. Ha en skön sommar!
kram från mig
/maria

Nina sa...

Mycket vackert med lite färg. Du har ett vackert hem. Och en underbar blogg.
Kram, Mymlan

My Lovely Things sa...

Hej Marie!!
Jag håller helt med..Konraster är viktig..Det skira mot det ruffiga..

I dag hittade jag nåt fantasiskt ruffigt..Jag trodde de knapp var sant när jag hitade grejen på en loppis..Sånt hitar man liksom inte på en loppis..Ska visa på bloggen nån dag.

Underbart skåp du har där..Ja..patina är så snygg..ruffig och ärjat av åren..märkt av tidens tand..
Loppis vore jätte mysigt..Men visst är det mycket jobb..

Ps!
Tänker varje månad..Nu är det snart dags för Julrepotaget i tidningen..Inte för att jag längtar till Jul nu..men tiden går fort..och bilderna blev så bra..

Ha det så bra..
Kram Anna

Vintage sa...

Hej Gumman! Det ska bli spännande att se din ändringar! Det blir kanonsnyggt! Kraam Susanne

Ragnhild / Wallas Verden sa...

Jeg er så enig med deg. Helt hvitt kan være fint, men blir litt livløst. Også er det da mye vanskligere(svårare) å innrede med litt farger. Alle kan jo male alt hvitt, trenger ikke så mye farg og estetisk sans for å få til det. Så det er mer inspirerende og lærrerikt å få se hvordan en gjør når en bruker farger.

Dumt at jeg bor så langt ifra deg. Jeg har en herlig hage og sommerhus på det Norske Vestlandet som du skulle fått besøkt. Men det er nok ikke så unikt at det er verdt å reisa så langt for.

Ønsker deg en herlig sommerkveld
:)

iLLi sa...

Visst är det underbart?! :-)

Älfgärdet sa...

Är helt & hållet med på din linje :) Så snyggt!

Magdalena sa...

Färgval helt i min smak...jag är förväntansfull och vill redan se mer av förändringarna.
Hälsningar
Magdalena/Color Sepia

Anna sa...

Veldig fint :) bruker også brune og gråe toner i alt det hvite.

Det er loppis/marknader i Amsterdam hver lørdag; antikvitetsmarkedet Looiersmarkt. Nederlands største samling av antikviteter. Adresse: Garverkanalen, Looiersgracht i Elandsgracht 109.

Anna

hemtrevnad marie sa...

Verkligen superfint!!
Fast jag tycker att du lyckas hur du än gör!!
Men det är alltid läckert att bryta av...
ha en loppis du...det har jag också i min bod!:)
kraam

Ofelias Hus sa...

Hej! Viken fin blogg jag har hittat till. Hit kommer jag att återkomma.

Kram

Anette

Floras Kulle sa...

Jag tror att du tänker helt rätt, vitt är vackert men mår bara väl av att blandas upp med lite grått, linne, pasteller...
Den franska lantstilen t.ex. har ju aldrig varit helt vit. Det är det ljusa, svala som känns så lugnande, men det måste ju inte vara kritvitt!
Fast det är som du säger, när man är färdig i ett hörn så... Inredning är ju en ständigt pågående process, det BLIR aldrig "färdigt", och det är det som är så roligt!!!

Bilderna från köket är ju helt otroliga, så vansinnigt vackert och inspirerande.

Och du - om du skall ha loppis så kommer vi med släpvagn!!! :)

Regnig kram:
Annette

Tusse Fox sa...

Visst har du rätt! Många "vita hem" ser så otroligt lika ut!!!
Samma skavda bord och skåp, madonnor(!!!) (varför) mm. Man behöver ha något att fästa blicken på, göra det lite personligt!
Ha dää.....

Anonym sa...

Håller med dig. Vitt i all ära men man måste bryta av. Jättesnyggt tycker jag du gjort. /Sofia

sabina sa...

Jättesnyggt!!

Jennyshemochharmoni sa...

Gillar verkligen dina kontraster! Skåpet är helt ljuvligt :) I LOVE! Är inne på samma sitl som du, tusen tack för all härlig inspiration! :)Älskade för övrigt även ditt reportage både hos Lena och hemma hos dig i bad och kök. Sååå fint! Trevlig helg! KRAM

Lissboden sa...

Härligt att du landat och kommit fram till hur du vill ha det. Vad fint du fått det med det med lite färg till allt det vita. Jag har alltid tyckt om grånat trä med blåa nyanser till det. Det ser man mycket i Dalarna där jag tillbringat mycket tid. Det är väldigt vackert.
Att bara ha vitt, har jag läst om, kan ge lite för dålig stimulans för hjärnan som behöver färg för att skapa visa känslor.
Ha en fortsatt bra sommar!
Kram/Maria

Annabell sa...

Det hade verkligen varit trevligt med loppis, jag kommer gärna då!

Anonym sa...

Skulle gärna komma på loppis hos dig, är från B-torp och bor nu i Örby där vi försöker skapa vårt drömhem. Mvh/Ulrika.

Marie sa...

Det ser superfint ut Marie, skåpet är helt underbart! Håller med om att det är fint med kontraster till allt det vita, känner att jag är inne på lite samma spår. Kommer att synas ute i nya hallen bl.a. Längtar efter att besöka Atmosphere framöver, alltid lika roligt och inspirerande!

Kan definitivt rekommendera att ha loppis, tidskrävande ja, men väldans roligt och såååå skönt att bli av med en massa grejer.

Ha en fortsatt härlig sommar!
Kramar Marie

Unknown sa...

Tänk att nu kommer du att starta en ny inrednings våg!

Du som har så fint! Men jag kan förstå att du tröttnat på allt det vita eftersom du sett de flesta av alla vackra vita hem i vårt avlånga land.

Skall bli intressant att följa din förändring av ditt hem.
Spännande!

Lycka till, jag vet att det kommer att bli hur läckert som helst!

Ha en skön sommar
Kramisar Jeanette

houseofchandeliers and vintage sa...

Hejsan
När jag öppnade den här bloggen så tänkte jag oj så ovanligt läckert, sen läste jag att du haft vitt mest förut, så det är nytt för dig, det här.
Det är verkligen effektfullt med det gråa, och hur du sätter samman saker, stilrent.
Ha en bra helg.
Kram Zara

vosgesparis sa...

HUHHHH Nederlands ;)
I don't know of the north of the netherlands but I am sure someone will come up with some thing.
good luck ;)

paxbonum sa...

Hej!

Det grå skåpet var verkligen supersnyggt. Ser ut som det vindpinats utomhus, länge.

Det är nästan att jag ångrar mig att jag målade över den grå färgen på mina köksmöbler... det är riktigt snyggt!

MVH R-M

Anonym sa...

Vill bara berätta att jag älskar Din fina & mysiga blogg!

Agneta från Österlen

Krukmakeri hemjord sa...

Jag har aldrig hoppat på shabbyshic karusellen för jag tror inte det kommer hålla i längden aoch att inte alla vill ha det som det ser ut.Gjorde en marknadsundersökning på hur många som hade ett vitt hem det visade sig vara 1 på 85 och då håller min teori.I min butik säljer jag mycket möbler i det slitna bruna patinerade träet .Jag blandar gärna med andra accenter .
gillar ditt underbara parasoll! var har du köpt det?
annbritt

Christelle sa...

Voilà un blog magnifique et chaque billet est plein de douceur ! les photos sont , elles , pleines de rèves !!!

Bralliz sa...

Ååå, vilket underbart skåp!!! Super fina bilder :)
Kraam Alice

Körsbärsgården sa...

Vilka vackra bilder! Det är en fröjd att titta på dem. Kan man tänka sig att Ditt hem i ny skepnad snart kommer i något reportage? Ser fram emot det! :)

Jättefint med de gamla reg-skyltarna! Dekorativa och ruffa och unika. Kul! Vi hade med oss några från Nord Dakota för många år sedan och jag tycker så mycket om dem. En äldre släkting hade haft dem på sina bilar och det höjer värdet för mig. Tycker om att veta lite historia bakom föremål.

Loppis är inte alls tokigt, satsa på det! Var med på Byloppis här i helgen och försäljningen översteg allt jag kunnat drömma om. Jättekul!

Vänliga hälsningar från Karin i Körsbärsgården där vi väntar besök av grävmaskin idag. Nya, lite större, projekt på gång. :)

basiclabelSweden sa...

Hej, hoi,

He spreek, schrijf jij Nederlands! Misschien is er iemand op mijn blog! die je kan helpen!

:)

Room Seventeen sa...

Hello Marie,

You are looking for a loppis market in Holland? Try the market in Eelde/Groningen.
Every saturday from 8 to 5.
You will find a lot of brocante, and antiques.
More information on the website:
www.flowerdome.nl

By the way, have you received my mail about the Room Seventeen weblog?

Hennie